Bazı restoranların, müşterilerden “ rezervasyon kaporası” adı altında ücret talep etmeye başlaması tepkilere yol açtı. Özellikle lüks restoranlar, kişi başı 500 TL gibi sabit ücretler ya da oluşturulan menü fiyatının tamamını peşin almak gibi uygulamalara yöneliyor.
Daha önce yalnızca özel günlerde istenen rezervasyon kaporası, artık sıradan günlerde de zorunlu hale getirildi. Müşterilerin önceden ödeme yapmasını şart koşan restoranlar, bu yöntemi "garanti gelir" sağlamak amacıyla savunurken, tüketiciler uygulamanın adil olmadığını düşünüyor.
RESTORAN SAHİPLERİ: “YÜZDE 30 GELMİYOR, ZARAR EDİYORUZ”
Bazı işletmeler kişi başı 500 TL kapora talep ederken, bazıları ise belirlenen menü ücretinin tamamını önceden istiyor. Ancak rezervasyon iptali durumunda, birçok restoran bu parayı iade etmiyor.
Restoran sahipleri, uygulamanın işletmelerin zararını önlemek için gerekli olduğunu savunuyor. Bir restoran sahibi yaptığı açıklamada, “İstatistiklere göre rezervasyon yapanların en az yüzde 30’u gelmiyor. Bu da işletmelerin zarar etmesine neden oluyor. Bu yüzden rezervasyon ücretinin peşin alınması gerektiğini düşünüyoruz” dedi.
KAPORA ÜCRETİ YASAL MI?
Avukat İbrahim Güllü, bu uygulamanın hukuki boyutuna dikkat çekerek, kapora ücretinin Türk hukukunda net bir şekilde tanımlanmadığını söyledi. Güllü, “Kapora kavramı mevzuatımızda yer almıyor. Bunun yerine ‘ bağlanma parası’ ve ‘ cayma parası’ gibi kavramlar kullanılıyor. Eğer verilen ücret bağlanma parası olarak kabul edilirse, tüketici sözleşmeyi iptal etse bile bu ücret iade edilir. Ancak verilen ücret cayma parası olarak değerlendirilirse, iptal durumunda iade yapılmaz” dedi.
TÜKETİCİLER HAKLARINI NASIL KORUYABİLİR?
Güllü, tüketicilerin haklarını koruyabilmeleri için dikkat etmeleri gereken noktaları da vurguladı. Rezervasyon sırasında ödenen ücretin hangi kapsamda olduğunu mutlaka yazılı olarak talep etmeleri gerektiğini belirten Güllü, “Vatandaşlar, rezervasyon iptalinde firmaya yazılı bir bildirimde bulunmalı. Ardından Tüketici Hakem Heyeti’ne başvurarak ücretin iadesini talep edebilirler” ifadelerini kullandı.
Uygulamanın yaygınlaşması durumunda restoranlar ile tüketiciler arasında yaşanacak anlaşmazlıkların artması bekleniyor.