Son yıllarda hızla büyüyen motosiklet pazarı, üretim yatırımlarını artırıyor. Son beş yılda yaklaşık %500 büyüyerek 1 milyonu aşan motosiklet satışları, yabancı markaların Türkiye’de yatırım yapma planlarını hızlandırdı. Özellikle ithalat vergilerindeki artış, markaları yerli üretime yönlendirirken, Doğan Trend ve Honda gibi firmalar Türkiye’de üretim için harekete geçti.
Honda Türkiye’de Üretime Dönüyor
Japon otomotiv devi Honda, 2021 yılında kapattığı Türkiye fabrikasının ardından motosiklet üretimi için yeni bir yatırım planı oluşturdu. Honda Türkiye Genel Müdürü Bülent Kılıçer, “Türkiye’de motosiklet üretimi için fizibilite çalışmalarına başlamıştık. Ek vergilerin süreci hızlandırdığını söyleyebiliriz. Üretim kapasitemiz netleşmedi ancak tesisin Ege bölgesinde olması planlanıyor” dedi.
Doğan Trend Grubu ise Türkiye’deki üretim hedefleri doğrultusunda önemli bir adım attı. Şirket, motosiklet üretim tesisini tamamladı ve yönetim yapılanmasını güçlendirdi. Bu kapsamda Ayhan Ilgaz, Doğan Trend Motosiklet Operasyonları Genel Müdür Yardımcısı olarak atandı. Ilgaz, firmanın tüm motosiklet operasyonlarını yönetecek.
Ek Vergiler Fiyatları Artırdı
Ticaret Bakanlığı’nın 31 Aralık’ta yayımladığı karar doğrultusunda, Uzakdoğu’dan ithal edilen motosikletlere uygulanan ek gümrük vergisi %20’den %30’a yükseltildi. Ayrıca gözetim vergisinin kapsamı da genişletildi. Bu düzenlemeler motosiklet fiyatlarında %200’ü aşan zamları beraberinde getirdi.
Motosiklet Trafikte Güçleniyor
Otomobil fiyatlarındaki artış ve akaryakıt maliyetleri, motosiklete olan ilgiyi artırdı. TÜİK verilerine göre, 2024 yılında motosiklet satışları yıllık %26 artarak 1 milyon 207 bine ulaştı. Türkiye yollarında trafiğe kayıtlı taşıtların %52’sini otomobiller, %20’sini motosikletler oluşturuyor. Bu da her beş araçtan birinin motosiklet olduğu anlamına geliyor.
Yamaha: “Üretim Maliyetleri Avrupa ile Aynı Seviyeye Geldi”
Yamaha Türkiye Genel Müdürü Hakan Kaya, Türkiye’de üretim yapma planları olduğunu ancak artan maliyetlerin süreci zorlaştırdığını belirtti. Kaya, “Türkiye’de üretim maliyetleri neredeyse Avrupa ile aynı seviyeye ulaştı. Üretime başlayan markaların fiyatlarının ithal motosikletlerle eşdeğer olduğunu görüyoruz. İthalattaki ek vergilerin iç pazara etkisini tam olarak anlamamız gerekiyor. Şu an için Yamaha olarak kesinleşmiş bir yatırım planımız yok” dedi.
Türkiye’de motosiklet pazarının büyümeye devam etmesi, üretim yatırımlarını hızlandırırken, markalar maliyet ve vergi düzenlemelerini dikkate alarak stratejilerini şekillendiriyor.