Bu hafta da diğer görevli arkadaşların görevi olan BAYRAK GÖZETMENLİĞİ görevinin içeriğinden bahsedeceğim;
OTOMOBİL SPORLARINDA GÖREVLİLER;
Otomobil sporları dünyasının heyecan verici bir köşesi olan pist yarışlarında bayrak gözetmenliği yapacak kişileri bilgilendirmek ve onlara rehberlik etmektir.
Motor sporları, hız, beceri ve dayanıklılığı bir araya getiren dinamik bir disiplindir. Bu heyecan verici sporun başarılı bir şekilde düzenlenmesi, birçok farklı görevi içerir ve bu görevlerden biri de bayrak gözetmenliğidir.
Bayrak gözetmenleri, yarışın düzgün bir şekilde ilerlemesini sağlamak, bayrak kullanarak gerekli uyarıları yarışmacılara ve diğer kulelere bildirmek ve acil durumlarda(yangın vb.) gereken müdahaleyi yapmak gibi kritik görevleri üstlenirler.
Bu doküman, bayrak gözetmenlerinin bu önemli görevleri nasıl yerine getireceklerini anlamalarına yardımcı olacak bilgiler sunmaktadır.
Karting etkinliklerinde, kulelerin doğru pozisyon alması, yarışın güvenliği, düzeni ve etkinliğin başarılı bir şekilde yönetilmesi açısından büyük bir rol oynamaktadır. İşte karting kulelerinin doğru pozisyon alması için bazı önemli yönergeler:
1. Sarı Bayrak Gözetmeni, Yeşil Bayrak Gözetmeni ve Kule Şefinin Belirlenmesi
1.1. Kule Şefi
Kule şefi, hafta sonu boyunca kendi kulesindeki gözetmenleri yönlendirir ve diğer kulelerle sürekli iletişimde kalır. Kulesindeki en yetkili gözetmen olarak, acil durum durumlarında liderlik rolünü üstlenir ve olayları direktöre raporlar. Kuledeki ekip içinde uyumu sağlar, gözetmenlere bayrak rollerini atar ve genel güvenlik durumunu sürekli gözlemleyerek hızlı müdahale planları uygular. Hafta sonu boyunca organizasyonun sorumluluğunu taşıyan kule şefi, kendi bölgesinde güvenliği en üst düzeye çıkarmak için etkin bir liderlik sergiler.
1.2. Sarı Bayrak Gözetmeni:
Sarı bayrak gözetmeninin belirlenmesi, tecrübeli ve dikkatli bir görevli seçimini gerektirir. Bu kişi, pistte meydana gelen tehlikeli durumları ve kazaları izlemekle görevlidir. İyi bir gözlem yeteneğine sahip, hızlı tepki verebilen ve acil durumları etkili bir şekilde yönetebilen birisidir. Ayrıca, iletişim becerileri yüksek olmalıdır.
1.3. Yeşil Bayrak Gözetmeni:
Yeşil bayrak gözetmeni, bir önceki kuledeki sarı bayrak gözetmenini dikkatlice izler. Bu, pistte meydana gelen potansiyel tehlikeli durumları ve kazaları önceden tespit etmeyi amaçlar.
Eğer bir önceki kuledeki sarı bayrak gözetmeni, pistteki bir tehlikeli durumu belirler ve sarı bayrağı sallarsa, yeşil bayrak gözetmeni durumu hemen değerlendirir. Yeşil bayrak gözetmeni, kendi bölgesini hızlı bir şekilde kontrol eder. Eğer kendi bölgesinde herhangi bir tehlike veya kaza olmadığını belirlerse, yeşil bayrak sallanır. Bu, yarışın normal devam ettiğini ve yarışçıların hızlarını artırabileceklerini belirtir.
Bayraklar
Bu bayrak renkleri, motorsporları ve otomobil yarışları gibi etkinliklerde kullanılan standart sinyalleri temsil eder.
Kuleden sallanan bayraklar:
1. Sarı Bayrak:
- Tehlike veya kaza durumu. Yarışçılar, sarı bayrak göründüğünde hızlarını düşürmelidirler ve geçiş yapmamalıdırlar. Sarı bayrak altında yarışmacıların birbirini geçişi kesinlikle yasaklanmıştır. Sarı bayrak çıkaran kulenin bu geçiş yasağına uyulup uyulmadığını takip edip raporlaması gerekir, yeşil bayrak sallayan kuleden yardım alınabilir.
2. Çift Sarı Bayrak:
- Hızını ciddi oranda düşür, geçiş yapma ve yön değiştirmeye hazır ol. Pisti kısmen veya tamamen bloke eden bir tehlike var ya da pistin üstünde veya kenarında görev yapan gözetmenler var. Sarı bayraklar, tehlikenin olduğu bölgeden hemen önceki gözetmen kulesinden sallanmalıdır. Geçme yasağı sarı bayrağın gösterildiği kulenin hizasından başlar ve yeşil bayrağın gösterildiği kulenin hizasında biter.
3. Yeşil Bayrak:
- Tehlikeli durumların ortadan kalktığını gösterir. Yarışçılar, yeşil bayrak göründüğünde hızlarını artırabilirler.
4. Mavi Bayrak:
- Bu bayrak, geçilmek üzere olan sürücülere sallanarak gösterilir. Normalde tur yemek üzere olan kartlara, araçlara gösterilir. Bu bayrağı gören sürücü, yarışın güvenliğini tehlikeye atmayacak şekilde kendisine tur bindirecek olan sürücüye en kısa süre içerisinde yol
vermelidir.
5. Beyaz Bayrak:
- Sallanarak gösterilen bu bayrak, gösterildiği noktanın ilerisinde çok yavaş seyreden bir aracın varlığını bildirmek için kullanılır.
Starttan Sallanan Bayraklar:
1. Damalı Bayrak:
- Yarışın tamamlandığını. Damalı bayrak, yarışçıların turu tamamladığı ve finişe ulaştığı anlamına gelir. Finiş çizgisinin Pitten de geçilmesi halinde bayrak görmüş sayılır.
2. Siyah Bayrak:
- Komiserler kurulunun kararı üzerine, direktör talimatı ile, yarışma numara tabelası ile birlikte, start düzlüğündeki gözetmen kulesinden hareketsiz olarak (sallanmadan) gösterilir. İlgili yarışmacının, yarıştan ihraç edildiğini gösteren bu bayrağı gören sürücü, bu tabelayı gördükten sonra pit alanına girmek ve yarışmayı bırakmak zorundadır. En fazla dört tur içinde pite girmeyen sürücü spor komiserleri tarafından cezalandırılır ve TOSFED’e rapor edilir ve ilgili yarışmacıya sportif belge iptaline kadar varan cezalar uygulanabilir.
3. Ortası Turuncu Bayrak:
- Direktör kuralları ile yarışma numarası ile start düzlüğündeki gözetmen kulesinden hareketsiz olarak (sallanmadan) gösterilir. Teknik arıza nedeni ile pit alanına çağırma anlamını taşır.
Sürücü bu bayrağı gördükten en geç 2 tur sonra pite girmek mecburiyetindedir. Aksi takdirde, sürücü ilgili yarıştan ihraç edilir. Sürücü tamirattan sonra teknik kontrol sorumlusunun onayı ile yarışa devam edebilir
4. Siyah Beyaz Diyagonal:
- Yarış direktörü tarafından verilen bir uyarıdır. Yarışçıya davranışları veya kurallara uymama konusunda bir uyarıda bulunur. Yarışçı, bu uyarıya dikkat etmeli ve düzeltici önlemler almalıdır.
Direktör talimatı ile yarışma numarası ile start düzlüğündeki gözetmen kulesinden hareketsiz olarak (sallanmadan) en fazla 2 (iki) tur boyunca gösterilir ve ilgili sürücünün uyarılması anlamını taşır. Sportmenliğe aykırı, tehlikeli veya kontrolsüz sürüş hareketlerinden dolayı gösterilen bu bayrak, komiserler kurulu tarafından ilgili sürücünün incelendiği anlamını da taşımaktadır.
Haftaya görüşmek dileğiyle sağlıcakla kalın.
Sorularınız için gokhanelbir41@hotmail.com adresim
BU KEMER SANA ÇOK YAKIŞACAK’
Emniyet kemeri kullanmayanlar. kaza anında yaşanan savrulma nedeniyle araçtaki herkes için risk oluşturur. Emniyet kemeri kullanmak sadece seni değil araçtaki herkesi korur. SANA EMNİYET KEMERİNİ TAKMAK YAKIŞIR.